Data modyfikacji:

6 domowych nawyków, które źle wpływają na twoje zdrowie

Szacuje się, że średnio spędzamy około 15 godzin na dobę we własnych progach. Dlatego nie ma się co dziwić, że dom może wpływać na nasze samopoczucie. Mówi się, że w zdrowym ciele zdrowy duch, a w zdrowym domu? Przekonaj się zatem, jak niektóre domowe nawyki mogą się odbić na twoim zdrowiu.

Nie wietrzysz mieszkania

Słyszałeś kiedyś o syndromie chorych budynków? To schorzenie, które dopada ludzi przebywających w źle wentylowanych pomieszczeniach. Objawia się ono bólami i zawrotami głowy, chronicznym przemęczeniem czy trudnościami z oddychaniem. Wszystko to wynika z faktu, że w mieszkaniach jest zbyt mało powietrza lub jest ono złej jakości. W rezultacie wdychamy szkodliwe związki, jakie znajdują się np. w klejach czy materiałach wykończeniowych zastosowanych do urządzenia naszych mieszkań. W zimie z kolei dochodzi problem smogu – otwierając okna zapraszamy zanieczyszczenia do siebie.

Jeśli zatem szukasz przepisu na zdrowy dom, musisz zadbać o jakość powietrza. Po pierwsze wietrz z głową – powinno się to robić codziennie z wyjątkiem dni, kiedy wskaźniki pokazują, że w powietrzu znajduje się wysokie stężenie szkodliwych związków. Jeśli mieszkasz w centrum miasta możesz mieć uzasadnione obawy, że jakość powietrza na zewnątrz jest kiepska. Dlatego w takim przypadku warto zaopatrzyć się w oczyszczacz powietrza. Dodatkowo należy też kontrolować poziom wilgotności – zbyt suche powietrze może podrażniać drogi oddechowe, z kolei duża wilgotność prowadzi do pojawiania się np. na ścianach szkodliwej dla zdrowia pleśni.

Przeczytaj też: Jak poprawić jakość powietrza w domu?

Masz za mało roślin

Jak wykazały badania NASA, w walce ze wspomnianym wyżej syndromem chorych budynków mogą pomóc rośliny doniczkowe. Musisz bowiem wiedzieć, że niektóre gatunki roślin posiadają zdolność pobierania z powietrza szkodliwych związków oraz wiązania ich do postaci obojętnej. Tego typu zielonymi filtrami powietrza są np. skrzydłokwiat, zielistka czy dracena odwrócona. Dodatkowo kwiaty ozdobne nawilżają powietrze, więc są twoimi wielkimi sprzymierzeńcami w walce o jego jakość w domu. Oznacza to zatem,  że obok zbilansowanej diety i aktywności fizycznej, do swojego zdrowego trybu życia powinieneś też włączyć uprawę roślin doniczkowych.

Przeczytaj też: Zielone filtry w sypialni, czyli rośliny oczyszczające powietrze

Nie odkładasz rzeczy na miejsce

Sprzątanie domu to nie tylko fanaberia. Jak podaje Gazeta Wyborcza, nieporządek może mieć bardzo niekorzystny wpływ na twoją kondycję psychiczną. Okazuje się bowiem, że bałagan może wywoływać stan ciągłego napięcia emocjonalnego, a nawet depresję. Dlatego jeśli chcesz prowadzić zdrowy tryb życia, powinieneś dbać o porządek. Zacznij od trudnej sztuki odkładania wszystkiego na miejsce. Wbrew pozorom jest to możliwe. Wystarczy, że zorganizujesz dobry system przechowywania – znajdź miejsce dla wszystkich przedmiotów, uwzględnij różnego rodzaju kosze, zasobniki i pudełka, które ułatwią całą sprawę. Na koniec po prostu pamiętaj, że to właśnie tam mają wylądować wszystkie te przedmioty. Dodaj do tego też walkę z kurzem – wszak jest on siedliskiem roztoczy, których odchody są silnym alergenem podrażniającym drogi oddechowe.

Przeczytaj też: 4 dobre nawyki, dzięki którym twój dom zawsze będzie wyglądał świetnie

W łóżku ze smartfonem

Ty też przed zaśnięciem ostatni raz sprawdzasz aktualności na Facebooku lub Instagramie? To błąd. Jak podaje portal ABC Zdrowie, niebieskie światło emitowane przez ekran urządzenia hamuje wydzielanie melatoniny, czyli hormonu snu. Z przytoczonych przez serwis badań wynika, że osoby, które korzystają przed snem z urządzenia, śpią krócej, niż ci, którzy po telefon nie sięgają. A brak snu lub jego kiepska jakość, jak zapewne dobrze wiesz, ma niekorzystny wpływ na twoje zdrowie. Wystarczy wspomnieć rozdrażnienie i senność, które zmuszają cię do sięgnięcia po kolejne filiżanki kawy. Podobne problemy ze snem mogą wywoływać również komputer oraz telewizor. Jeśli zatem chcesz spać jak suseł, urządzenia tego typu powinny znaleźć się za drzwiami twojej sypialni.

Przeczytaj też: Higiena w sypialni – 5 zasad, o których musisz pamiętać

Za mało światła

Czy wiesz, że światło dzienne ma wpływ na twoje zdrowie i samopoczucie? Wystarczy wspomnieć o witaminie D, która jest wydzielana pod wpływem światła – jej niedobór może powodować osłabienie organizmu, większą podatność kości na złamania oraz bóle mięśniowe. Natomiast gdy w twoim domu jest niewiele światła dziennego, szyszynka zaczyna wydzielać melatoninę, czyli wspominany już hormon snu. W efekcie jesteś senny i nic ci się nie chce – to właśnie brak światła jest m.in. odpowiedzialny za słynną jesienną deprechę, czyli obniżenie nastroju spowodowane pogodową aurą.

Dlatego jeśli masz czuć się dobrze, postaraj się wpuścić do mieszkania więcej światła. Zweryfikuj aranżację okienną – czy faktycznie są ci potrzebne firany i zasłony? Przekonaj się też, czy meble i inne elementy wystroju nie ograniczają dopływu światła do wnętrza.

Chodzisz po domu w butach

To dość złożony temat – chodzenie w butach po domu zwłaszcza, gdy zaprasza się gości, ma wielu zwolenników i przeciwników. Jednak wszyscy ci, którzy kierują się zasadami savoir vivre i pozwalają na swobodne chodzenie w obuwiu po mieszkaniu, powinni wiedzieć, że podeszwy butów są wielkim siedliskiem bakterii i toksyn. Jak podaje brytyjski The Guardian, naukowcy wskazali, że na większości butów znaleźć można np. bakterie e.coli, czyli pałeczki okrężnicy. Dla zdrowego człowieka bakteria ta nie stanowi większego zagrożenia, jednak w przypadku osób starszych i dzieci kontakt z bakterią może mieć przykre konsekwencje np. w postaci uciążliwej biegunki. A dzieci przecież tak bardzo lubią bawić się na podłodze.

Autor: Kamila Zalińska-Woźny