Zalety i wady różnych rodzajów podsypki
Wprawdzie oferta rodzajów podsypki pod kostkę brukową jest bardzo bogata, najczęściej stosuje się trzy następujące materiały:
• podsypka piaskowa,
• podsypka żwirowa,
• podsypka cementowo-piaskowa.
Jakie są zalety i wady każdego z tych rozwiązań? Jeśli chodzi o podsypkę piaskową, jest to zdecydowanie najtańszy surowiec, dlatego też pomimo wady, jaką jest szybkie wypłukiwanie, najczęściej stosuje się właśnie ten wariant. W wielu sytuacjach jednak ubytki w podsypce będące pokłosiem ulewnych deszczów mogą doprowadzić do naruszenia struktury terenu i jego uwypuklenia się.
Droższym wariantem jest podsypka żwirowa, która nie jest wypłukiwana tak szybko, a dodatkowo stanowi świetny materiał na podsypkę podczas układania kostki w niesprzyjających warunkach pogodowych, jak na przykład na mrozie.
Zdecydowanie najwygodniejszym rozwiązaniem jest stosowanie gotowej podsypki cementowo-piaskowej. Ten produkt daje nam gwarancję doskonałej stabilności i szczelności bez względu na przebieg kanalizacji czy innych ryzykownych elementów infrastruktury.
Jak dużo podsypki pod kostkę brukową?
Wiele osób zastanawia się, jak gruba powinna być warstwa stosowanej podsypki. W tym aspekcie dużo zależy od rodzaju materiału, jaki jest w tym celu wykorzystywany. Możemy jednak pokusić się o uniwersalną poradę dotyczącą grubości warstwy podsypki pod kostkę brukową.
Warstwa ta ma jedno główne zastosowanie - ma wyrównać powierzchnię, na której kostka będzie układana. Dlatego też zadbajmy o to, by warstwa podsypki była jak najcieńsza. Oczywiście, jeśli ze względu na nierówność zaistnieje potrzeba nałożenia grubszej warstwy w kilku miejscach, to jest to jak najbardziej wskazane. Powinniśmy jednak starać się nałożyć jak najmniej podsypki. Dlaczego? Ze względu na potencjalne zagłębienie się kostki w grubszych warstwach, co spowoduje nierówność całego podjazdu lub innej nawierzchni. Szczególnie gdy kostkę po nałożeniu dobija się jeszcze młotkiem brukarskim, należy mieć na uwadze, że zbyt gruba warstwa podsypki może zniweczyć plan stworzenia idealnie równej nawierzchni.