Data publikacji:

Montaż bramy dwuskrzydłowej - krok po kroku

Brama dwuskrzydłowa to jeden z najbardziej estetycznych sposobów, w jaki możemy odgrodzić naszą posesję. Za wyborem bramy dwuskrzydłowej przemawia wiele korzyści. Sprawdźmy, w jaki sposób przeprowadzić montaż takiej bramy.
Gate entrance

Montaż bramy czas zacząć! Po pierwsze, dołki i słupki

Prace montażowe powinniśmy rozpocząć od wykonania specjalnych dołków, w których umieszczone będą słupy zawiasowe oraz słupy montażowe. Standardowe wymiary dołka mogą różnić się od siebie w zależności od zakupionego systemu bramy dwuskrzydłowej, jednak przyjmuje się, by głębokość takiego dołka liczyła co najmniej 1 metr, a szerokość i długość były nie mniejsza niż 30 centymetrów. Ze względu na potrzebę zabetonowanie słupków poniżej granicy przemarzania gruntów, to właśnie metr głębokości wydaje się być najbezpieczniejszym rozwiązaniem.
Zanim przejdziemy do wstawienia zakupionych słupów, powinniśmy dokonać montażu zawiasów. Do słupa zamkowego, zgodnie z załączoną instrukcją montażu, powinien być dodatkowo dołączony zatrzask, którego montaż powinien być uzależniony od kierunku, w którym brama dwuskrzydłowa ma się otwierać.
Gdy montaż niezbędnego osprzętu zostanie wykonany, pozostaje nam wstawić je do wykonanych rowków oraz zabetonować. W tym celu warto wykorzystać bardzo wytrzymały beton klasy 25. Zanim zaprawa betonowa zastygnie, sprawdźmy za pomocą długiej poziomicy poziom słupków, a w razie potrzeby dokonajmy lekkiej korekty. Kolejne etapy pracy powinny być wykonane po całkowitym zastygnięciu betonu - najczęściej są to około 72 godziny.

Odpowiednie przygotowanie skrzydła bramy

W międzyczasie możemy zająć się przygotowaniem skrzydeł bramy pod właściwy montaż. W większości zestawów osobno dołączone są zamki oraz rygle. Do jednego skrzydła za pomocą klucza w odpowiednim rozmiarze dopasujmy zamek.
Do drugiego powinien być dołączony rygiel. Do tak przygotowanych skrzydeł powinniśmy zamontować zawiasy - na początku dolny zawias, a następnie górny. Oba zawiasy muszą zostać ułożone w idealnym poziomie, co znacznie ułatwi nam montaż skrzydła do słupów. W tym celu skorzystajmy z długiej poziomicy.

Montaż właściwy bramy w słupkach

Jednym z ostatnich elementów montażu naszej bramy dwuskrzydłowej jest umieszczenie skrzydła na słupkach, które powinny już zostać umieszczone i zabetonowane minimum 3 dni wcześniej. Pamiętając o zachowaniu odpowiednich przerw pomiędzy skrzydłami oraz słupem, skrzydło powinno być wstawione z wykorzystaniem wcześniej zamontowanych zawiasów.
Jak powinny kształtować się przerwy pomiędzy dwoma skrzydłami i słupem? 1 centymetr to wystarczająca przerwa pomiędzy dwoma zamkniętymi skrzydłami. Słup powinien być oddzielony od skrzydła przerwą wynoszącą około 4 centymetry. W zależności od wariantu zakupionej bramy dwuskrzydłowej, do ręcznego modelu powinien być przykręcony łapacz wraz z ryglem. Jeśli natomiast brama jest automatyczna, niezbędne jest zamontowanie kątowników do skrzydeł wraz z dedykowanymi płytkami maskującymi do słupków. Jedną z ostatnich czynności jest przykręcenie dystansów do podłoża oraz ograniczników, które ograniczą ryzyko przedwczesnego zużycia naszej bramy dwuskrzydłowej.

Zawsze w przypadku problemów z montażem powinniśmy szukać dodatkowych informacji na stronie producenta oraz w instrukcji produktu.

Montaż dwuskrzydłowej bramy automatycznej

Bramy dwuskrzydłowe mogą być oczywiście bardzo różne, a ich specyfika zależy w dużej mierze od miejsca montażu. Inną kwotę zainwestujemy oczywiście w konstrukcję prowadzącą na pole nieużytków, a inną gdy przygotowujemy reprezentacyjne bramy wjazdowe witające naszych gości. Zwłaszcza przypadku tych drugich obecnie normą stało się instalowanie modeli automatycznych. Pozwalają one na komfortowe podjechanie wprost pod dom lub garaż, bez potrzeby wychodzenia z auta. Ich mechanizm stanowi także dodatkowe zabezpieczenie przed uszkodzeniem dwuskrzydłowej konstrukcji.
Montaż dwuskrzydłowej bramy automatycznej przebiega podobnie jak standardowe, dotyczy to przygotowania fundamentów oraz słupów. Zazwyczaj zadanie to pozostawia się specjalistom, ponieważ wymaga użycia bardziej specjalistycznego sprzętu, między innymi spawarek. Ale zadanie to nie jest aż tak trudne, jak mogłoby się wydawać.
Musimy jednak wziąć pod uwagę to, że do słupów trzeba doprowadzić źródło zasilania, co oznacza, że zmuszeni zostaniemy do wykonania lub skorzystania z już istniejącego przyłącza przy ścianie domu/garażu i poprowadzenia w ziemi kabli w stronę wjazdu na posesję Czasem wiąże się to z prowadzeniem przewodów pod jezdnią lub rozkopywaniem trawnika/ogródka i chodników. Bez doświadczenia w układaniu instalacji elektrycznej może stanowić to poważne wyzwanie.
Podstawą działania bramy automatycznej jest tzw. siłownik, a więc specjalny mechanizm otwierający pojedyncze skrzydło konstrukcji. W jego wnętrzu znajduje się elektryczny silnik i napęd hydrauliczny. Podstawę siłownika mocujemy najczęściej do słupa, a jego końcówkę do skrzydła bramy. W sklepach znajdziemy jednak kilka typów takich urządzeń, które mogą różnić się sposobem montażu.
Napędy do bram wjazdowych dzielimy na śrubowe, łamane lub podziemne. Zazwyczaj są sprzedawane w kompletach, zawierających wszystkie niezbędne elementy instalacji, wraz z instrukcją obsługi, czujnikami ruchu oraz pilotem zdalnego sterowania.
Bardzo ważnym aspektem doboru siłownika jest postawienie na model, który będzie odpowiadał szerokości oraz ciężarowi skrzydeł bramy. Dla ułatwienia życia konsumentom, producenci wyraźnie zaznaczają, jaką moc (podawaną w niutonometrach - Nm) osiąga silnik mechanizmu. Dzięki temu możemy dobrać go do odpowiedniego rodzaju bram. Skrzydła ze względu na wagę dzielimy na lekkie (do 150 kg), średnie (do 200 kg) lub ciężkie (do 300 kg). Do bram z lekkim skrzydłami zalecane są siłowniki o mocy 600 Nm, do średni 800 Nm, a co ciężkich co najmniej 1000 Nm. Nie można też zapomnieć, że napęd powinien być dopasowany do szerokości skrzydła W przypadku bardzo szerokich bram możemy mieć problem ze znalezieniem odpowiedniego osprzętu.
Warto pamiętać, że siłownika nie zamontujemy zbyt łatwo na już istniejącej bramie dwuskrzydłowej. Bardzo często nie pozwala na to pozycja słupka, który ustawiony jest w tej samej linii co skrzydła bramy. O ile w przypadku zwykłych zawiasów nie stanowi to problemu, dla automatycznego mechanizmu jest to przeszkoda nie do pokonania. W takich przypadkach niezbędna jest przebudowa wjazdu lub instalacja zupełnie nowych słupków i bramy, która może być dość kosztowna.
Napęd bramy dwuskrzydłowej podłączony jest też do specjalnej centralną sterującą, którą rozprowadza napięcie do poszczególnych elementów zestawu oraz wysyła polecenia w zależności od sygnału otrzymanego od sensorów ruchu lub pilota. Centralę można zaprogramować, dodatkowo konfigurując sposób działania całości.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie bramy dwuskrzydłowej?

Sam montaż bramy dwuskrzydłowej tak naprawdę nie stanowi największego problemu. To, co najbardziej spędza sen z powiek właścicieli domów, to sam wybór konkretnego produktu. Postaramy się jednak pomóc i zwrócić uwagę na te kwestie, które w szczególności wpływają na końcową satysfakcję z zakupu danego produktu. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, szukając idealnej bramy wjazdowej dwuskrzydłowej?

Przede wszystkim estetyka wykończenia bramy. Wśród wielu różnych produktów dominują dwa nurty - klasyczny oraz nowoczesny. Brama powinna przede wszystkim pasować do naszego domu. Jeśli więc budynek jest w stylu minimalistycznym, brama powinna kontynuować konsekwentnie ten styl. Oczywiście każdy z nas ma swoje ulubione kolory i materiały, a do ostatniego hitu z pewnością należą bramy wykonane z ponadczasowego drewna.

Praktyczne porady dotyczące montażu bramy dwuskrzydłowej

Na koniec chcielibyśmy przedstawić kilka praktycznych porad, które wcale nie są podczas wyboru i montażu bramy aż tak oczywiste, a w przyszłości mogą zaoszczędzić nam sporo nerwów. Przede wszystkim zajmijmy się specjalnym metalowym progiem, który będzie służył kotwiczeniu otwartej bramy. To bardzo wygodny element, który zabezpieczy naszą bramę przed przypadkowych uchyleniem się podczas otwierania.

Szczególnie istotnym dla właścicieli czworonogów jest rozstaw szczebelków naszej bramy. Nie chcemy przecież, aby nasz mały piesek bez problemu wychodził poza posesję. To jeden z elementów, na który nie każdy zwraca uwagę, a o potrzebie przemyślenia tego przypominamy sobie najczęściej dawno po montażu, podczas pierwszej nieautoryzowanej wycieczki psa.

Jak konserwować bramę dwuskrzydłową?

Podobnie jak każda konstrukcja ruszająca się, brama dwuskrzydłowa musi zostać poddawana cyklicznej konserwacji, która zwiększy jej żywotność i zapewni funkcjonowanie, do którego nie można mieć pretensji. Najczęściej problemy związane z prawidłowością działania bram wjazdowych dwuskrzydłowych, ale też innych, spotykają nas w okresie zimowym.
To właśnie wtedy dowiemy się, czy jakość bramy i jakość montażu były na wysokim poziomie. Bez względu jednak na to, jeszcze przed rozpoczęciem srogiej zimy powinniśmy zadbać o dokładne przesmarowanie zawiasów i innych elementów ruchomych specjalistycznym smarem, który zapewni nam bezproblemowe działanie całej konstrukcji.
Zdjęcie: Envato Elements